neděle 17. listopadu 2024

Co je k-pop?

K-pop, zkratka pro korejskou populární hudbu, je forma populární hudby pocházející z Jižní Koreje. Zahrnuje styly a žánry z celého světa, jako je pop, hip hop, R&B, rock, jazz, gospel, reggae, elektronické tance, folk, country, disco a klasiku nad rámec tradičních korejských hudebních kořenů. Termín „K-pop“ se stal populárním v roce 2000, zejména v mezinárodním kontextu. Korejský termín pro domácí pop music je gayo, který je stále široce používán v Jižní Koreji. Zatímco „K-pop“ může označovat veškerou populární hudbu nebo pop music z Jižní Koreje, tento termín se často používá, když se odkazuje na umělce spojené se zábavním a idolovým průmyslem v zemi, bez ohledu na žánr hudebního výstupu.

Moderní K-popová „idolová“ kultura začala v 90. letech 20. století, kdy k-popová idolová hudba vyrostla v subkulturu jihokorejské kultury a nashromáždila obrovské fandomy teenagerů a mladých dospělých. Modernější forma žánru, původně nazývaná „rap dance“, se objevila se založením hip-hopové chlapecké skupiny Seo Taiji and Boys v roce 1992. Jejich experimentování s různými styly a žánry hudby a integrace cizích hudebních prvků pomohla přetvořit  a modernizovat jihokorejskou současnou hudební scénu. Po propadu rané idol music, TVXQ a BoA z roku 2003 znamenaly novou generaci K-pop idolů, které pomohly hudebnímu žánru získat trakci na sousedním japonském trhu a dodnes pokračují v popularizaci K-popu na mezinárodní úrovni. S příchodem online služeb sociálních sítí a jihokorejských televizních pořadů se současné šíření K-popu a jihokorejské zábavy, známé jako korejská vlna, projevuje nejen ve východní Asii, ale také po celém světě a získává si mezinárodní publikum.

V roce 2018 se K-pop stal „silovým hráčem“ s nárůstem tržeb o 17,9 %. Od roku 2019 je korejská populární hudba na šestém místě mezi deseti nejlepšími hudebními trhy na světě podle „Global Music Report 2019“ Mezinárodní federace fonografického průmyslu, přičemž růst vedou umělci BTS a Blackpink. Rok 2020 byl pro K-pop rekordní, když zaznamenal 44,8% růst a stal se nejrychleji rostoucím hlavním trhem roku.

K-popový průmysl se ocitl v centru mnoha kontroverzí, které odrážejí různá společenská očekávání v moderní Koreji. Modly jsou často předmětem velmi omezujících smluv, někdy nazývaných „smlouvy otroků“. Jejich prohlášení nesmí být kontroverzní ani způsobit žádný skandál. Jejich strava, chování a milostný život jsou přísně kontrolovány, přesto jsou jejich výkony často sexualizované. Absolvování kosmetické operace je běžné, což zvyšuje tlak na to, aby vypadala dokonale a bezchybně.  Sebevraždy mnoha idolů v průběhu let otřásly průmyslem, zejména sebevraždy Kim Čong-hyuna, Sulliho a Goo Hara.

Žádné komentáře:

Okomentovat